Fler och fler företag annonserar på Facebook. Varför? För att det funkar. Facebook som annonseringsmedium har visat sig vara kraftfullt och effektivt. Dessutom är det busenkelt att göra. Vi tog ett snack med Johan Wilmenius på SpeedLedger e-bokföring. Johan jobbar som Online Sales Leader och styr även och ställer över företagets Facebookannonser.
Johan Wilmenius
– Online Sales Leader på SpeedLedger som får betalt för att facebooka
Hej Johan! Kan vem som helst annonsera på Facebook?
Ja, att annonsera på Facebook är idag både enkelt och för alla. Tidigare har annonsering, i klassisk bemärkelse, mest använts av större företag med stora fickor men detta har förändrats radikalt i takt med användandet av digitala plattformar. Nu kan vem som helst nå ut med sitt budskap både gratis och med hjälp av betalda annonser. Facebook är en utmärkt platform för endamålet.
Hur ska du tänka när du väljer målgrupp? Brett eller snävt?
Det beror lite på vad du vill uppnå. När man skapar sin annons kan man luras av tanken att nå så många som möjligt, men även om du tycker att just din produkt, tjänst eller budskap är bäst så tycker tyvärr inte alla det. (Skulle det dock vara fallet är du välkommen att höra av dig så investerar jag gärna i din idé) Det fina med de digitala plattformarna likt Facebook är att du som annonsör får tillgång till all data som Facebook samlar in om sina användare. Detta gör att du rikta ditt budskap till just den grupp som är mest sannolik att interagera, köpa, läsa eller vad ditt mål med annonsen är. Därför blir det en avvägning mellan hur stor samt hur specifik din målgrupp skall vara. Låter det svårt? Kanske till en början men Facebook ger dig mängder med mätdata så att du kan avgöra vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Vad är en Facebookpixel och hur använder du den?
En pixel är egentligen ett litet script som installeras på din webbplats. Pixeln hjälper Facebook att förstå dina användare vilket gör att du i din tur kan rikta annonser både direkt till dem som besökt din webbplats (retargeting) samt användare som i sin profil påminner om dina besökare (look-alike-målgrupp). Utöver detta kan pixeln även användas för att mäta konverteringar (det du vill att någon som klickar på din annons gör) och då får du ett kvitto på vilken av dina annonser som verkligen fungerar.
Det går ju att koppla ihop Facebook med sitt Instagramkonto och annonsera på båda ställena samtidigt. Fungerar det bra och är det lönsamt?
Detta val beror helt enkelt på om din målgrupp använder Instagram eller inte. Vet du inte kan du enkelt prova. En Instagramannons skapas automatiskt genom att bocka i alternativet när du skapar din Facebookannons och kan även den mätas.
Vad är ditt bästa tips till någon som är ny på Facebookannonsering?
Man kan lätt förlora sig i annonsskapandet och lägga mycket tid på bild och spännande rubriker. Men det man inte får glömma är att annonsen måste alltid matchas med ett lika bra och spännande innehåll på landningssidan. Annars riskerar man många klick utan att få något tillbaka. Alla vill vi ju ha bang-for-the-buck.
En annan sak man inte får glömma av i all annonsering är de digitala plattformarna också möjliggör mycket gratisexponering. Detta är direkt kopplat till det kundvärde du skapar i ditt innehåll och ger dig så kallat förtjänat exponering. Så jobba alltid utifrån att skapa likeable innehåll, det vill säga innehåll som besökare gillar och delar. Så bygger du ditt street cred.
Johans bästa tips till dig som ska börja annonsera på Facebook
-
Definiera din/dina målgrupper – Att vara mer specifik en generell lönar sig, både i antal nya kunder och väl spenderade annonspengar. Ta dig tiden att definiera målgrupperna så att du kan rikta dina annonser baserat på mottagaren.
-
Testa, prova och experimentera – Facebook ger dig alla möjligheter att hitta rätt annonsstrategi för just dig. Skapa flera annonser med små skillnader (A/B-tester) för att avgöra vad som fungerar på just din målgrupp.
- Skapa likeable annonser – Använd alltid bilder i annonserna, det ökar sannolikheten att någon klickar markant. Anpassa den till målgruppen och använd produkten eller något som förmedlar en positiv känsla.
- Budskap Less is more – Håll rubrik och text kort. Det är mycket brus dina annnonser slåss emot så säkerställ att man snabbt kan ta till sig budskapet.
- Tänk mobilanpassat – De flesta använder Facebook på sina mobiler. Därför är det viktigt att man mobilanpassar sidan man skickar besökaren. Har du inte redan en mobilanpassad webbplats är det hög tid att börja!
- Börja smått och öka – En annons kan kosta så lite eller så mycket du vill. Börja med lite mindre belopp och känn dig fram. Ju mer du lär dig vad som fungerar ju tryggare kan du vara i att öka annonsbeloppen.
- Mät och analysera – Det kan vara avskräckande att ta sig an all mätdata och statistik. Det är dock värt det och du kommer ganska snart inse att det inte är så farligt. Tvärtom kan det vara riktigt kul att se resultatet av en annons man gjort själv.
Läs även 5 tips om vad du ska tänka på med din första annons.
/Emilia i Nystartadcrewet