SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Det vill säga styrkor, svagheter, möjligheter och hot.
SWOT-analysen är ett klassiskt verktyg inom marknadsföring som används för att analysera företaget, produkterna eller varför inte konkurrenterna? Verktyget är enkelt och effektivt att använda både på etablerade företag och på nystartade.
Analysen går ut på att du listar ditt företags/affärsidés styrkor, svagheter, möjligheter och hot för att få en tydlig bild av var du står som företagare i förhållande till konkurrenter. Det är alltså en början på en konkurrensanalys. Samtidigt kan du använda resultatet för en intern analys och se var du står och planera för framtiden.
Så här kan en SWOT se ut:
Om du till exempel har eller funderar på att öppna en klädbutik så kan det se ut ungefär så här:
Vad har du för styrkor och framgångsfaktorer?
- Bra kvalitet till överkomliga priser
- Stort utbud av olika klänningar
Vilka svagheter har du och vad behöver du förbättra?
- svårt att inrikta mig på ungdomsmode
- litet lager
- tar in kläder bara en gång per säsong
Vilka är dina möjligheter och hur kan du växa?
- det har flyttat in fler ungdomar till kommunen och marknaden har växt
- jobba med ungdomsdesigners
Vilka hot bör du se upp för och vara medveten om?
- klädbutiken på gatan längre ner ska expandera
- ungdomar har mindre pengar än innan och inte råd att handla lika mycket
Så lista de styrkor du har, de svagheter du känner finns, de möjligheter du har för att utvecklas samt vilka hot du bör du se upp med.
Genom att analysera detta ser du klart och tydligt vilka åtgärder du kan ta för att sticka ut i mängden och vad som skiljer dig åt. Det blir då enklare att ta strategiska beslut och åtgärder för att utveckla ditt företagande åt rätt håll.
Prova vårt verktyg för att göra en SWOT-analys!
Här på Nystartad.se har vi ett eget verktyg för att göra en SWOT-analys. Här listar du enkelt dina styrkor, svagheter, möjligheter och hot samt får ut en fin sammanställning av det hela.
Frågor och funderingar om SWOT i allmänhet eller denna artikel i synnerhet? Kontakta oss på [email protected] eller lägg en kommentar i kommentarsfältet nedan.