Instagram har tagit världen med storm sedan tjänsten lanserades i oktober 2010. Från början fanns appen endast för IOS, men 2012 släpptes även en version för android. Redan första veckan laddades den ner över en miljon gånger.
Idag kan du posta både foton och små videoklipp, lägga på otaliga filter och hashtagga dina inlägg. De allra flesta företag och varumärken med en strategi inom sociala medier har även ett instagramkonto. Vissa företag har även växt fram via Instagram och likt 2000-talets bloggar lever de på sina verk.
Så hur lyckas du med Instagram i ditt företag? Här kommer sju snabba tips för dig som precis har skaffat ett Instagramkonto till ditt företag:
1. Använd din logga som profilbild
Det här hjälper dig att etablera ditt varumärke. Tänk på att profilbilden är fyrkantig och att du behöver en logga med rätt format. Vi på Nystartad har valt att använda vår maskot Dino. Se mer om det nedan.
2. Beskriv kort ditt företag och länka till din hemsida
Skriv inget långt, utan kort och krispigt.
3. Berätta på dina andra sociala medier att du skaffat Instagram
Om du använder andra sociala medier, berätta där att du nu har skaffat ett Instagramkonto och be dina följare på till exempel Facebook följa dig även på Instagram.
4. Koppla ihop din Facebooksida med ditt Instagramkonto
Det gör att du kan skapa annonser på Instagram samtidigt som du skapar en Faceookannons. Så här lägger du till ditt instagramkonto till din facebooksida.
5. Följ andra företag eller personer som är intressanta för din verksamhet
Det här hjälper dig att maxa antalet följare och förhoppningsvis ger det dig ringar på vattnet.
6. Ha engagerande content
Lägg inte bara ut bilder på när du och din kollega fikar, sånt finns i massor! Försök lägg aut bilder som representerar ditt varumärke, beskriver din produkt eller helt enkelt är intressant för din målgrupp.
7. Hashtagga
Det här går inte att understryka tillräckligt. Hashtags är viktiga grejer. Blanda populära med unika hashtags. Så här gör du hashtags.