Att välja bokföringsprogram

Att välja bokföringsprogram (även kallat ERP-system) kan vara en riktig snårig djungel och det är inte alltid lätt att veta vad du behöver. För en del kanske bokföring är nytt och att då är det verkligen inte så enkelt att välja rätt bokföringsprogram. Att bokföra är ett måste för alla företag och därför är det viktigt att du hittar ett sätt som passar dig. Det finns bokföringsprogram som är utvecklat direkt för småföretagaren. Du ska inte behöva vara redovisningskonsult - det funkar ändå!

 

Frågor du behöver ställa dig innan du startar:

  • Vill jag ha en lokalt installerade produkt eller en i molnet? (Vill du ansvara för att spara bokföringen tryggt och säkerhetskopierat själv, eller vill du att det sköts automatiskt Online)
  • Behöver jag ett program som fungerar på dator eller även i mobilen och surfplattan?
  • Spelar det någon roll om jag har PC eller mac, fungerar programmet lika bra oavsett vad jag använder?
  • Får jag hjälp med debet och kredit av programmet eller behöver jag ha kunskap om detta själva?
  • Behöver jag någon support eller klarar jag mig själv?
  • Kan jag lämna ut access till någon annan, behöver jag det, kostar det extra?
  • Vilken koppling vill jag ha till banken? Bokföring kan skapas direkt via bankens underlag tex SpeedLedger´s bokföringsprogram eller med manuell avstämning via saldolista som Vismas bokföringsprogram har.
  • Finns stöd för SIE-filer, så jag kan importera och exportera min bokföring och kontoplan som jag vill?
  • Vad får jag för det priset jag betalar? Ingår support, fritt antal användare, fritt antal verifikationer osv
  • Kan jag ta fram alla de rapporter jag behöver? Moms, resultat och balansrapport är de vanligaste rapporterna som används.

Fundera igenom vad som är viktigt för dig i ovanstående frågor, och se till att du väljer det program som matchar dina önskemål på ett bra sätt. 

Tips