Syns du så finns du. Ett nystartat företag har med största sannolikhet ett relativt svagt varumärke. Folk vet inte vem du är helt enkelt. Inte än i varjefall. Därför behöver du aktivt jobba med ditt varumärke.
Trots att du är helt nystartad är det genast dags att ta tag i företagets varumärke. Om du är ett enmansföretag är det ofta du som person som i stor utsträckning står för varumärket, i kombination med till exempel din logo och vad du faktiskt har att erbjuda. (Tips för att bygga din egen logga? Kika på den här artikeln av SpeedLedgers Senior Visual Designer.)
Faktum är att ditt varumärke ibland kan påverka mer än hur dina kunder uppfattar dig. Du kan även använda det för dina interna styrprocesser. Vill du verkligen bli ett av de företag som har ett lätt förvirrat förhållningssätt till vem de är, hur de uttrycker sig och beroende på vem som säger vad med vilken röst? Ett av de företag vars varumärkesidentitet och känsla kring varumärket är höljt i en tät dimma som ser lite olika ut beroende på från vilket håll du tittar på den?
Nej trodde väl inte det. Känns ju inte helt optimalt. Så att säga.
Börja bygga varumärket – syfte, mål och persona
Det första steget är att du som företagare bestämmer dig för hur ditt varumärke är, beter sig, ser ut och låter. Här är några punkter att tänka på när du bygger upp ditt varumärke:
Syfte
Varför driver du verksamheten? Vad vill du förändra, revolutionera, inspirera? Vad har du för inspiration till ditt företagande?
Mål
Vad är ditt stora mål? Vill du ta 50% av marknaden? Vill du vara ledande inom din bransch? Dina större mål kan ligga långt fram och bör sikta högt. Är ditt mål mätbart så att du vet hur nära/långt bort du är?
Persona
Kan du beskriva ditt företag som du skulle beskriva en person? Hur beter sig den här personen, hur talar den, för sig, klär sig, ser ut osv. Det här blir extra viktigt när du har anställda och tillsammans kommunicerar med era kunder.
Dessa tre punkter är en bra start. Därefter kan du börja gräva i mer avancerade modeller, till exempel The Brand Steering Wheel. Men nog om det nu, mer om det senare!
Ha nu en fantastisk torsdag kära egenföretagare, entreprenörer och blivande egenföretagare. Utan er slutar världen ticka på. Och glöm för allt i världen inte bort era varumärken.