Vad är Google Adwords?
Adwords ger dig möjlighet att annonsera på Google med hjälp av sökord. Du anger själv hur mycket pengar du vill spendera per månad och vilka sökord som du vill att din annons ska synas på. Du betalar bara när någon faktiskt klickar på din annons, vilket gör Adwords till ett ganska prisvärt verktyg där du enkelt kan rikta in dig på en målgrupp.
Att vara certifierad inom Google Adwords är inte bara attraktivt på jobbmarknaden, utan ger dig även en bra bekräftelse på att du gör rätt när du själv annonserar.
Fyra steg till att bli certifierad i Google Adwords
1. Starta ett Adwordskonto
Om du inte redan har ett konto bör du skaffa ett för att kunna testa på. Betalningsmetod kan du lägga till senare om det blir aktuellt. Du kan göra det mesta ändå, även fast kontot inte är aktiverat med betalningsmetod.
Tips!
När du reggat ditt konto, tryck på Hoppa över inställningsguidningen. För att inte fastna i en betalningsnurra som gör att du måste lägga in ditt kontokort för att kunna fortsätta.
2. Digitalakademin
Digitalakademin är en kunskapsportal som ger dig bra och grundläggande kunskaper inom både Adwords och annan digital marknadsföring. Den är perfekt för dig som funderar på att starta eget, precis har kommit igång med ditt företag, eller vill skaffa dig mer kunskaper inom ämnet digital marknadsföring. Dessutom får du efter godkänd utbildning ett certifikat som du exempelvis kan lägga på din Linkedinprofil.
3. Google Partners
Efter Digitalakademin har du grundläggande kunskaper inom digital marknadsföring. Nästa steg är att regga dig hos Google Partners. Här hittar du alla prov och instuderingsuppgifter för att träna på proven. Du behöver bli godkänd på två prov för att bli certifierad. Om du inte blir godkänd på ett prov är det ingen fara, det är bara att göra om igen efter sju dagar.
4. Google partners youtube-kanal
Google Partners har även en Youtubekanal för dig som hellre lyssnar och tittar än läser själv.
Jättestort lycka till!
Linnea i Nystartadcrewet – Adwordscertifierad 🙂