Vad är en SWOT-analys?
SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Det vill säga styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Analysen används både av nystartade företag och av redan etablerade företag som jobbar med förändring eller utveckling av sin verksamhet.
Genom att kort lista din verksamhets styrkor, svagheter, möjligheter och eventuella hot får du en tydlig bild av var du står i förhållande till konkurrenterna och en hint om vilken väg du ska gå i din utveckling. Du tvingas även tänka realistiskt på de svagheter som din verksamhet kanske har och de hot som kan komma utifrån eller inifrån organisationen.
SWOT-analysen är ett klassiskt verktyg och kommer i många former, men de fyra grundelementen Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats finns alltid med.
Vad gör du med din analys?
En SWOT-analys handlar om att få insikt i sin verksamhet och att öppna ögonen både inåt och utåt. När du är klar med att dokumentera din analys bör du:
- lyft fram dina styrkor - här har du underlag för till exempel nästa marknadsföringskampanj!
- jobba på dina svagheter - alla har svagheter, att vara medveten om dom är ett första steg mot att eliminera svagheterna!
- utforska dina möjligheter - går dom att skala månne?
- bevaka dina hot - släpp dom inte ur sikte och se upp så att de inte tar över din verksamhet!