Fler och fler företag annonserar på Facebook. Varför? För att det funkar. Många företag flyttar sin annonsbudgetering från traditionella medel som tryck och webbannonser till medium som Facebook och Instagram. Facebook som annonseringsmedium har visat sig vara kraftfullt och effektivt. Dessutom är det busenkelt att göra.
Det behöver du för en vanlig enkel Facebookannons
1. Tänk på utförandet av annonsen
- En länk till det du vill annonsera om
- En bild i storleken 1200×620 pixlar som illustrerar det du vill säga
- Text till annonsen
Det finns flera olika format på annonser som du kan använda:
- carousel där du kan välja upp till fem bilder
- video
- länkar
Vilket format du använder beror på vad du har för syfte med annonsen. Om du till exempel vill driva trafik till din sajt väljer du alternativet Skicka personer till din webbplats.
Exempel på hur en Facebookannons kan se ut.
Tänk på…
Textmängd i annonsen
Du får endast fylla upp 20% av bilden med text. Det här kollas när du laddar upp din bild och du får en notis om din bild inte uppfyller villkoren. Du kan även testa din bild i Facebooks Grid Tool.
2. Är din bild rimlig för din landningssida?
Se till att folk som ser bilden, klickar på den och hamnar på din hemsida (eller nån annanstans) känner igen sig när de kommer dit.
Till exempel…
Va?
Aha!
4. Annonsen ska synas i mobilen
Se till att texten i din annons (på bilden) är tillräckligt stor för att den ska gå att läsa i mobilen. Runt 70% av Facebooks intäkter kommer faktiskt från mobiltrafik.
5. Våga testa lite inställningar
Ha lite tålamod och våga testa. Du behöver inte lägga stora summor för att se skillnader mellan målgrupper. Anpassa din annons för din målgrupp och försök hålla materialet nytt och fräscht.
Ett proffs svarar
Vi tog ett snack med Johan Wilmenius på SpeedLedger e-bokföring. Johan jobbar som Online Sales Leader och styr även och ställer över företagets Facebookannonser. Läs intervjun här
/Emilia i Nystartadcrewet