InstanTM står för dagens blogginlägg och ger oss lite mer insikt i ett relativt vanligt fenomen, för firmor som handlar med Asien: varumärkeskapning. De har en pakettjänst i abonnemangsform som hjälper till med varumärkesregistrering, riktad mot mindre bolag och startups.
Kapat varumärke?
Att bygga ett starkt varumärke handlar dels om rätt typ av marknadsföring, men till lika stor del om att skydda varumärket i de länder där det kommer användas. Att lägga stora summor på att marknadsföra ett varumärke utan att äga rätten till det, kan tyvärr resultera i tråkiga och kostsamma problem.
Vi har under de senaste åren sett en stor ökning av västerländska varumärken som kapats, framförallt i Kina. Vår partner genomförde ett test på tjugo relativt nystartade västerländska modevarumärken för att se hur många som utsatts för kapning i Kina. Fem av dessa hade själva valt att ansöka om ett kinesiskt varumärkesskydd i ett tidigt stadie. Däremot hade elva (!) av varumärkena registrerats av en annan part, det vill säga: kapat varumärke.
I Kina går dem efter regeln ”first come, first served”, den som först registrerar ett varumärke äger rätten till det och det är en svår process att visa att de registrerat varumärket i ond tro.
Planerar ni att lägga er produktion i Kina, Hongkong, Japan, Sydkorea eller Vietnam?
Tusentals varor som är på väg att exporteras från Kina grips årligen av kinesisk tull då de anses vara förfalskade. Många av dessa varor visar sig göra intrång på varumärken som registrerats både hos den kinesiska varumärkesmyndigheten och hos den kinesiska tullen.
Företag som har sin produktion belagd i exempelvis Kina, men som saknar kinesisk registrering för sitt varumärke, kan på så vis riskerar att få sina varor stoppade av den kinesiska tullen. Detta eftersom de kan klassas som förfalskade varumärken som annan part äger rätten till. Att rättsligt bevisa sin oskyldighet i detta läge är i princip omöjligt om man inte har en varumärkesregistrering i tillverkningslandet.
För att slippa ovan nämnda problem är det viktigt att, redan i ett tidigt stadie, ansöka om varumärkesregistrering i de länder där varumärket kommer användas, samt där produktionen är belägen.
Vid ansökan om varumärkesregistrering i Kina är det mycket att tänka på, vi rekommenderar att ansökan görs i nedan steg:
1. Registrera ditt varumärkesnamn som domännamn i Kina (varumärkesnamn.cn, varumärkesnamn.com.cn, varumärkesnamn (i kinesiska bokstäver).网址)
2. Varumärkesnamn i latinska bokstäver med officiell stavning
3. Varumärkesnamn i kinesiska tecken
4. Varumärkesnamn översatt till kinesiska i latinska bokstäver
5. Ansök om registrering för er logotyp
6. Registrera ditt varumärke hos den kinesiska tullen
Vill du veta mer om varumärkesregistrering? Det här inlägget har skrivits i samarbete med InstanTM. Vid frågor kan du kontakta InstanTM på [email protected].