Varumärkesskydd för Startups

Varumärkesskydd för Startups

Under lång tid har du funderat fram och tillbaka på vad du ska döpa din nya spännande tjänst till, så äntligen kommer du på ett namn du tycker passar helt perfekt! Nu börjar allt ta fart. En logotyp designas, marknadsföringsmaterial produceras, din tjänst börjar synas och dina första kunder trillar in. Din business rullar på riktigt bra och ingenting verkar stoppa dig!

Tills ett tråkigt brev dimper ner i din låda. Det visar sig att du gör intrång på ett annat redan registrerat varumärke som är verksamt på samma marknad och inom samma bransch som du. Du tvingas byta ditt namn. Alla kostnader för marknadsmaterial, all kraft och all energi du lagt på ditt namn är förgäves. Du måste börja om helt från början…

Är detta ett scenario du helst vill slippa? – Vi förstår dig!

Ett varumärke är ett kännetecken som särskiljer din produkt eller tjänst från andra – vilket skapar igenkänning för dina kunder. För att kunna skydda ett varumärke får det inte vara beskrivande för produkten eller tjänsten det avser. Därför är många av de bästa varumärkesnamnen rena fantasiord utan egen betydelse. Det finns dock möjlighet att ansöka och registrera varumärkesnamn som är identiska med andra redan registrerade varumärken – så länge produkten eller tjänsten inte är likadan. Varumärkessystemet i bland annat Sverige och EU är nämligen byggt av ett så kallat Nice-klassificeringssystem som innehåller 45 varumärkesklasser, så att du kan skilja olika produkter och tjänster från varandra.

Ansöka om ett EUTM

Idag är det väldigt enkelt att expandera sin verksamhet till andra länder – därför rekommenderar vi att direkt ansöka om ett EUTM. EUTM är förkortning för European Union Trademark och är giltigt i EU’s alla medlemsländer. När myndigheten i EU, EUIPO, handlägger en ansökan kontrollerar dem inte om det finns liknande varumärken som är registrerade sedan tidigare. Detta innebär att du själv måste bevaka så att ingen gör intrång på ditt registrerade varumärke. Därför är det smart att använda sig av varumärkesbevakning. Genom att bevaka ditt varumärke blir du varje vecka informerad om det uppkommit identiska eller liknande ansökningar – vilket gör det möjligt att stoppa dem i tid.

Registrera ett varumärke

Vad är då de största anledningarna till att registrera ett varumärke?

  • Ensamrätt – Det ger dig ensamrätt att använda ditt varumärkesnamn eller logotyp på de marknader och inom den bransch där ditt varumärke är registrerat.
  • Försäkring – Du får en slags försäkring på att du inte gör intrång på andra företags redan registrerade varumärken.
  • Högre värde – Ditt varumärkes värde ökar. Ett registrerat varumärke är ett säkrare varumärke att investera i.

Finns det hjälp att få?

Vid ett traditionellt ansökningsförfarande betalar du ofta alla kostnader för rådgivning, klassificeringsarbete och ansökningsavgift vid ansökningstillfället – vilket kan vara ekonomiskt påfrestande för ett nystartat företag.

Nystartad.se samarbetar med InstanTM som gör det möjligt för startups att ansöka om registrering av varumärken i EU – utan stor engångskostnad. I instanTM ingår nödvändiga tjänster för hela ansökningsprocessen så som förundersökning, rådgivning och klassificeringsarbete samt även varumärkesbevakning och förvaltning under de två första åren med registrerat
varumärke.

Utöver sin tjänst erbjuder de en timmes kostnadsfri varumärkeskonsultation som du kan boka in utan köptvång. Besök mina sidor för att läsa mer eller anmäla intresse.

 

Lina Rundbom, InstanTM

Kommentera inlägget

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.