Hur ska man tänka kring paketering?
Robert Grimm är Digital Marketing Executive på Davpack som förser företag med emballage och förpackningslösningar online. Han ger tips på hur du kan tänka kring paketering.
Nystartade företag kan i början ha svårt att utveckla förpackningar för sin första produkt. Som nystartad står man inför flera faktorer man behöver vara medveten om som budget, tid, marknad och marknadsföringsvärde. Att fånga målgruppens uppmärksamhet och ta upp betydelsefulla marknadsandelar är ett ständigt slag, och kampen blir ännu tuffare om inriktningen är konsumentvaror. En enkel och kostnadseffektiv lösning är att fånga upp rätt målgrupp genom förpackningarna.
När målgruppen ser din produkt för första gången bör förpackningen locka dem mot varumärket. En väl utformad förpackning är inte bara visuellt tilltalande, den berättar även historien om din produkt på det mest övertygande sätt. Detta ger dig möjligheten att integrera den med din marknadsplan i en större spridning av uppackningsupplevelser. Men vad ska din produktförpackning säga? Jag delar med mig av några förpackningstips för att hjälpa dig att fånga uppmärksamheten hos din målgrupp och göra ett bestående intryck.
Tänk utanför boxen
Nya företag kan ha en begränsad budget i början samt att de saknar marknadsandelar gentemot större varumärken. Men man kan fortfarande stå ut genom att tänka utanför boxen. De flesta små och medelstora företag ser förpackningar som en kostnad som borde minskas, men man borde överväga dess fulla potential som kan bidra till en ökad försäljning. Förpackningarna bör istället ses som en tyst säljare som kommunicerar ens budskap. Förpackningar bör används på ett strategiskt sätt för att hjälpa dig konvertera kunder. Alla människor dras till produkter som är attraktiva och som ser inbjudande ut och därför har väl genomtänkta förpackningar förmågan att skilja sig ur mängden.
Kostnader
Överväger du att välja den mest attraktiva förpackningen för dina produkter behöver du ta hänsyn till kostnaderna, antalet wellpappkartonger som ska tillverkas samt om det finns speciella krav eller önskemål på funktion. Till en början bör du fundera på enklare alternativ och se vad som går att göra själv för att hålla nere styckpriset. Det finns alltid sätt att få visuellt övertygande förpackningar utan att det ska kosta skjortan.
Måttanpassade lådor kostar lite mer vid första beställningen och du behöver komma upp i volym för att komma ner i styckpris, därför är det är en god idé att göra bulkbeställningar. Väljer du att beställa stora partier så sparar du in på både tryck-, verktygs- och fraktkostnader. Börja med att ta kontakt med onlinebutiker som inriktar sig på emballage och förpackningslösningar. De är experter inom sitt område samtidigt som de kan erbjuda alternativa förpackningslösningar som är kostnadseffektiva för företag med begränsade resurser.
Anpassad för målgruppen
En viktig punkt att tänka på när du väljer förpackningar är att den är anpassad efter din produkt och målgrupp. Kommer dina produkter att säljas online eller kommer de att säljas i butiker? Du behöver överväga alla aspekter av marknaden och den marknadsstrategi som bäst lämpar sig för din målgrupp. Planerar du på att skicka produkterna direkt till konsument är det en god idé att även räkna med kostnaden för ytteremballaget och inte enbart produktförpackningen, såvida din produkt inte kan ligga löst i ytteremballaget. Men om dina produkter ska stå placerade på butikshyllor är det bättre att fokusera på en attraktiv förpackning.
För att kunna sticka ut avsevärt behöver man utforma en unik förpackningsdesign, arbeta med logotyp, slogan, produktinformation och eventuellt annan information. En bra produktförpackning speglar inte bara företagets positionering utan kommunicerar även dess visuella identitet. Att välja rätt produktförpackning är ofta en stor utmaning för nystartade företag där resurserna att investera i dyra förpackningar inte än är ett alternativ.
Din förpackning har möjligheten att skapa ett inflytande hos kunden.
Etiketter och emballagestämplar
Ett effektivt sätt att spara på kostnader är att få skräddarsydda etiketter. Detta är ett utmärkt alternativ som är enkelt att arbeta med och med lite kreativitet kan du personalisera din design efter varumärket.
Ett annat kostnadseffektivt alternativ är att investera i en emballagestämpel. Det är en smart lösning för att få logotypen tryckt på ytteremballaget som wellpapplådor, vadderade kuvert, papperskassar med mera. En emballagestämpel ger dig möjligheten att trycka på flera packprodukter och ger en snygg retrolook.
Överväg dina risker
Medan bulkbeställning är det bästa alternativet för att spara på kostnader i längden behöver du överväga de risker som är förknippade med att beställa stora kvantiteter. Ett tryggare alternativ vid uppstart är att överväga kortsiktiga alternativ om företaget inte skulle utvecklas enligt de planerade förväntningarna. En del onlinebutiker erbjuder företag att handla i mindre kvantiteter vilket är ett bra alternativ för att spara både lageryta och minska risken av att bli sittandes på ett stort lager. Ha som regel innan du lägger en bulkorder att alltid be om prover. Begå inte misstaget med att lägga en stor order på grund av tidsbrist utan att först se hur slutprodukten kommer se ut.
Robert Grimm