Vilken information ska du ha med på ditt visitkort?

Visitkort är idag ofta underskattade. I den digitala tidsåldern anser många företag att en digital närvaro är allt som behövs. Men det stämmer inte. Visitkort fyller fortfarande en viktig funktion i de flesta branscher, inte minst när det gäller att göra ett gott intryck på en samtalspartner. Du bör därför se till att visitkortet innehåller all relevant information om dig. Här följer några tips!

Visitkortets innehåll

Följande bör alltid finnas med på ett visitkort, oavsett om du använder det privat eller i tjänsten:

  • För- och efternamn
  • Akademisk titel
  • E-postadress
  • Mobilnummer

Normalt bör du också ange en adress där personer kan nå dig. Om ditt visitkort är privat och du vill hålla din adress hemlig, kan du utelämna den.

På ett visitkort som används i tjänsten ska du alltid ha med följande uppgifter:

  • Företagets namn
  • Företagets logotyp (om sådan finns)
  • Tjänst, titel eller uppgift i verksamheten
  • Företagets webbadress (URL)
  • Telefonnummer till det fasta nätet
  • Mobilnummer

Mobilnumret är framförallt relevant om du ofta är borta från kontoret. Som alternativ kan du själv skriva dit ditt mobilnummer på baksidan av visitkortet. Då visar du din kund eller affärspartner att du inte automatiskt lämnar ut det till alla.

Visitkort och digital närvaro

De flesta företag och privatpersoner finns idag på internet – antingen genom en egen webbsida eller via ett konto på sociala media. När du använder ett visitkort kan du passa på att förena det bästa av två världar. En populär lösning är QR-koden som du kan låta trycka på baksidan av ditt visitkort. Det ger intresserade mottagare möjlighet att skanna in koden och ta reda på mer om dig eller ditt företag.

Prioritera även utseendet

Ditt visitkort ska vara tilltalande utan att verka påträngande. Grälla färger, många olika typsnitt eller för liten text ger ett oseriöst och mindre professionellt intryck. Det uppfattas som konstlat snarare än kompetent. Välj hellre en layout som passar din personlighet. Välj inte mer än två typsnitt för texten, eftersom designen annars verkar överarbetad. Visa din individualitet, men gör det på ett sätt som passar din ställning eller bransch.

Det enklaste sättet att skapa visitkort är ett göra det online. Då kan du dessutom välja olika papperstyper och tjocklekar. Du kan själv välja färg och typsnitt eller utgå från färdiga mallar. I slutänden är du garanterad en kvalitetsprodukt som inger förtroende! Till skillnad från ett visitkort av sämre kvalitet som du skrivit ut själv på tunt papper och med bleka färger.

Lycka till!

 

Kommentera inlägget